"För en guldsmed är ytan alltid närvarande. Den finns där framför en på arbetsbänken och förändras ständigt under arbetets gång. Den kapas, formas, behandlas, slipas och putsas. Man förundras, förbluffas och förtjusas av skillnader, möjligheter, förändringar, nyanser. Och över det färdiga resultatet.” Det säger guldsmeden och metallkonstnären Charlotte Melander som nu visar upp sina arbeten i Kaleidos galleri.


Utöver den konkreta ytan finns också den yta som signalerar värde, makt och status: det som ska visas upp och kanske skapas för prestige, rikedom och bekräftelse.

Här har hon valt att fokusera på den första ytan, den handfasta, direkta och närvarande. En kurs i ytbehandling av metaller i Italien gav henne inspiration, verktyg och idéer som hon har fortsatt att utveckla hemma i sin egen verkstad.

"Som guldsmed arbetar man oftast i det lilla formatet med mer eller mindre traditionella smycken gjorda för fest och vardag. De nya ytorna krävde större objekt och ett annat, rumsligare sammanhang. Jag hamnade en bit ifrån den smyckesvärld som jag tidigare befunnit mig i."


Arbetet med denna utställning sammanföll dessutom med att hon kvalificerade sig för mästarbrev som guldsmed. Det traditionella sättet att arbeta som guldsmed fanns sjävklart med i grunden. Utställningen visar dock inget klassiskt mästarprov i guldsmide, utan mer en väg från det precisa och exakta guldsmidet till ett friare arbetssätt där material och uttryck står i centrum. Här har hon använt sig av grundmaterial som koppar och guld och behandlat ytorna med olika metoder, allt ifrån hammare, såg, punsar och trissor till värme, borax, citron och vitlök. Hon har tillfört bladguld och använt sig av textila tekniker som kedjestygn och kastsöm. Det har blivit små mobiler att hänga i öronen och stora att hänga i rummet. Det har också resulterat i en serie små bilder och porträtt, något som är helt nytt i hennes arbete.

"När man annars jobbar i det lilla formatet där bråkdelar av millimeter spelar roll känns det härligt att få släppa precisionen och hitta ett nytt flöde i arbetet” konstaterar Charlotte Melander.